Friends...


Ukhwah itu bukan terletak pada pertemuan...

Bukan pada manisnya ucapan di bibir...

Tapi terletak pada ingatan seseorang terhadap saudaranya didalam doanya...

Sem baru, Harapan baru, matlamat baru...

Assalamualaikum semua...
Maaf kerna sudah lama tak mengepost entri baru...
Mulai sem ni aku akan cuba buat yang terbaik supaya tak terjadi seperti sem-sem sebelum ni...
Apa yang lepas, lepas la...'let by gone be by gone' orang putih cakap...
apa-apa pun aku akan cuba sentiasa mengupdate blog ni...
Harap semua berminat untuk membaca blog aku ni lagi...
sekian...

SELAMAT MENYAMBUT PUASA RAMADHAN

Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan

berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh

Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.
 

Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita.

Tetapi mengapakah kesilapan yang sama turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-

rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk'

kepada kita? 


Sabda Rasulullah saw.:

"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

 

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang

pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah

masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini

dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa a

dalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha

besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam. 


Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan

Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain

menahan lapar dan dahaga"


Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba

Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu

siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah

bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan

sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang

menganiayai diri sendiri. 


Sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."

Sumber : http://www.sabah.org.my/solat/artikel/puasa/mukadimmah.htm

Thank you to my rOomate...


Hari ni aku nak cerita sikit pasal makanan...

makanan yang aku paparkan kat atas tu bukan la makanan malaysia...tp makanan dari timur

tengah...

Jam menunjukkan pukul 1 ptg...tetiba enset daunku bergegar (vibrate mode)

aku mendapat mesej dari rOomateku...beliau mengajakku lunch tapi lepas abes kelas la...

dalam kul 4 camtu baru la beliau balik dari kelas...perutku berbunyi tak henti-henti dari tengah

hari lagi...

lalu beliau mengajakku keluar makan tapi lepas asar la..katanya..Adus..terpaksa aku menunggu

lagi...huhu..

setelah selesai solat asar disurau, rOomateku mengajak makan di sebuah kedai yang 'special'...

kat kedai tu just faham 2 bahasa je...bahasa arab dengan english...mana tak nye..kedai pak arab

yang rOomateku bawak...ni mesti terpengaruh dengan lecturer dia la ni...huhu..lecturer dia

syorkan kedai Jabal Lubnan, dekat belakang hentian kajang...

kami pun pergi laa...setibanya kami didepan kedai tersebut, tiada sorang pelanggan pun

lagi...jam menunjukkan jam 5.20 ptg...kiranya kami la pelanggan pertama buat petang tu...

masa nak pilih makanan tu, aku tak taw nak pilih...mana tak..tulis dalam BA mana la aku nak

paham...tapi ada BI jugak..huhu...masalahnya takde gambar...so tak dapat nak imagine..huhu..

last-last kami order grill meat kebab, meat kabsah, fresh orange and laban...

kami pun berimaginasi laa...macam mana rupa makanan tu...maklum laa..harga semua RM 5 ke

atas...pastu fikir mesti banyak...maklum laa..orang arab kan makan banyak..tu sebab badan pun

besar..huhu...

dalam 20 minit menunggu...sampai jugak makanan...jangkaan kami meleset...makanan yang

dihidangkan tak seperti yang difikirkan...

grill meat kebab : daging 2 cucuk + french fries + daun salad n timun n tomato + 2 roti pita kosong...RM8.00

meat kabsah : nasi kuning + daging kambing (seperti dalam gambar) RM9.00

laban : susu arab yang masam lagi masin...rasa pelik jer...RM4.00

Fresh Orange : jus oren laa...RM2.50

tergelak kami berdua tengok makanan tu memang jauh dari ape yang diimaginasikan..huhu..

nasi yang aku makan tu takde kuah dia bagi sambal je.. so aku pun mintak la sos cili rasa manis

la cikit nanti..

pak arab tu tengok semacam je...aku dapat agak yang dia ingat aku nak mintak sambal

lagi..padahal aku nak mintak sos cili...lalu pak arab tu sebut satu perkataan dalam bahasa

arab..aku tak paham so aku men angguk jer...last-last dia bawak sup kosong...tergelak lagi kami

berdua...dia dapat agak yang dia salah so dia tanya aku...aku pun kata betul la tu 'sos

cili'..hahaha...'sos cili' dia memang best...huhu..

tak berapa lama tu kami terserempak dengan lecturer fpi...ustaz tu memang selalu datang

makan kat situ...sedap katanya..biasa ja bagi aku...ustaz tu syorkan kami makan nasi arab yang

harga RM30 untuk 3 orang arab makan...kalu orang malaysia yang makan hidangan tu boleh la

dalam 5-6 orang makan...dengan teh arab memang layan kata ustaz tuh...

the moral of the story : jimat-jimat la berbelanje tu..jangan fikir nak makan sedap-sedap je..(padahal rasa besa je..) huhu...

Alhamdulillah...Akhirnya...

Alhamdulillah, aku panjatkan kesyukuran kepada

Allah kerana telah memberikan aku kesempatan

untuk mendalami ilmu...akhirnya...abes jugak

pengajian aku di UKM selama 3 tahun ni...

Memang struggle gile...maklum laa..amek 2

degree serentak...degree multimedia dan usuludin/falsafah...

memang x sempat nak join pape...tumpu kat study je...

berkat dari kesabaran dalam menghadapi

cabaran dan halangan semasa menuntut ilmu, akhirnya aku dapat juga menghabiskan pengajian

aku dan mendapat 2 degree serentak pada tahun yang sama...

akhir kata, aku ingin mengucapkan ribuan terima kepada parents aku yang banyak

menghabiskan duit hantar aku masuk UKM ni...

x lupa juga kepada kekawan dan lecturer yang banyak membantu dan memberi semangat untuk

aku menghabiskan juga 2 degree ni dengan serentak...

tanpa mereka memang aku x mampu untuk meneruskan pengajian ini...

sekian terima kasih...

p/s : cerita di atas adalah rekaan semata-mata...tiada kaitan samada yang masih hidup mahu

pun yang dah meninggal dunia...cerita ini direka atas rasa sesuke ati aku...tapi pada hakikatnya

memang impian aku ingin mendalami ilmu tersebut...kalau boleh nak wat 2 degree

serentak..hehe..tapi risiko cukup tinggi kalau tidak pandai manage masa dengan betul...walau

apa pun, aku harap aku dapat menghabiskan pengajian aku di bumi UKM ini..insyaAllah...

Gambar : yang jubah kaler merah tu pinjam dengan senior ftsm abang faizal, yang jubah kaler

hitam tu pulak pinjam dengan abang sepupu fakulti pendidikan islam...pak ngah dan mak ngah x

dapat datang atas masalah kesihatan...kesian kat abang Mi..so aku sorang je la yang jadi wakil

untuk family abang Mi...pape pun tahniah la kat abang faizal dan abang Mi yang dah grade...

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Fazley, Abang Faizal dan Aku...                         

KURMA ISRAEL...

Assalamualaikum sume...

memandangkan ramai yang menghantar ym

tentang kurma ni, so aku pun search la kat google

browser...

ternyata kurma ni memang wujud dan ramai yang

bercerita tentang kurma ni...

'Jordan River'...nama dah sedap, tapi tak sangka orang yahudi punye...

ape yang aku dapat taw kurma ni ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang

bersempadan dengan Palestin. Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-

pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-

orang Yahudi.

lepas tu diimport serta dikotakkan di singapore, pastu  edar ke Malaysia...

tapi aku tak pernah nampak jenama ni kat malaysia...so aku tak pernah makan la...

Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura...

Harap kita boikot sume barangan israel nih...takbir! Allahuakhbar!!!

Tak Nak laa...


Oleh: Ustaz Muhammad Abduh Tuasikal

diedit bahasa oleh Mohd Masri

Cinta kepada lawan jantina merupakan hal yang fitrah bagi manusia. Ini kerana sebab cintalah, kelangsungan hidup manusia boleh terjaga. Oleh sebab itu, Allah Ta’ala menjadikan wanita sebagai perhiasan dunia dan kenikmatan bagi penghuni syurga. Islam sebagai agama yang sempurna juga telah mengatur bagaimana menyalurkan fitrah cinta tersebut dalam syariatnya yang rahmatan lil ‘alamin. Namun, bagaimanakah jika cinta itu disalurkan melalui cara yang tidak syar`i? Fenomena itulah yang melanda hampir sebahagian besar anak muda saat ini. Penyaluran cinta ala mereka biasa disebut dengan ‘coupling’. Berikut adalah beberapa tinjauan syari’at Islam mengenai ‘coupling’.

Ajaran Islam Melarang Mendekati Zina

Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” (QS. Al Isro’ [17]: 32)

Dalam Tafsir Jalalain dikatakan bahawa larangan dalam ayat ini lebih keras daripada perkataan ‘Janganlah melakukannya’. Ertinya bahawa jika kita mendekati zina saja tidak boleh, apalagi sampai melakukan zina, jelas-jelas lebih terlarang. Asy Syaukani dalam Fathul Qodir mengatakan, ”Apabila perantara kepada sesuatu sahaja dilarang, tentu saja tujuannya juga haram dilihat daripada maksud pembicaraan.”

Dilihat dari perkataan Asy Syaukani ini, maka kita dapat simpulkan bahawa setiap jalan (perantara) menuju zina adalah suatu yang terlarang. Ini bererti memandang, berjabat tangan, berduaan dan bentuk perbuatan lain yang dilakukan dengan lawan jantina kerana hal itu sebagai perantara kepada zina adalah suatu hal yang terlarang.

Islam Memerintahkan untuk Menundukkan Pandangan

Allah memerintahkan kaum muslimin untuk menundukkan pandangan ketika melihat lawan jantina. Allah Ta’ala berfirman (yang ertinya), “Katakanlah kepada lelaki yang beriman : ”Hendaklah mereka menundukkan pandangannya dan memelihara kemaluannya.” (QS. An Nuur [24]: 30 )

Dalam lanjutan ayat ini, Allah juga berfirman, “Katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman : “Hendaklah mereka menundukkan pandangannya, dan kemaluannya” (QS. An Nuur [24]: 31)

Ibnu Katsir ketika menafsirkan ayat pertama di atas mengatakan, ”Ayat ini merupakan perintah Allah Ta’ala kepada hamba-Nya yang beriman untuk menundukkan pandangan mereka dari hal-hal yang haram. Janganlah mereka melihat kecuali pada apa yang dihalalkan bagi mereka untuk dilihat (iaitu pada isteri dan mahramnya). Hendaklah mereka juga menundukkan pandangan daripada hal-hal yang haram. Jika memang mereka tiba-tiba melihat sesuatu yang haram itu dengan tidak sengaja, maka hendaklah mereka memalingkan pandangannya dengan segera.”

Ketika menafsirkan ayat kedua di atas, Ibnu Katsir juga mengatakan, ”Firman Allah (yang ertinya) ‘katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman : hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka’ iaitu hendaklah mereka menundukkannya daripada apa yang Allah haramkan dengan melihat kepada orang lain selain suaminya. Oleh kerana itu, kebanyakan ulama berpendapat bahawa tidak boleh seorang wanita melihat lelaki lain (selain suami atau mahramnya, pen) baik dengan syahwat dan tanpa syahwat. … Sebahagian ulama lainnya berpendapat tentang bolehnya melihat lelaki lain dengan tanpa syahwat.”

Lalu bagaimana jika kita tidak sengaja memandang lawan jantina?

Daripada Jarir bin Abdillah, beliau mengatakan, “Aku bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang pandangan yang cuma selintas (tidak sengaja). Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan kepadaku agar aku segera memalingkan pandanganku.” (HR. Muslim no. 5770)

Faedah daripada menundukkan pandangan, sebagaimana difirmankan Allah dalam surat An Nur ayat 30 (yang ertinya) “yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka” iaitu dengan menundukkan pandangan akan lebih membersihkan hati dan lebih menjaga agama orang-orang yang beriman. Inilah yang dikatakan oleh Ibnu Katsir –semoga Allah merahmati beliau- ketika menafsirkan ayat ini. –Semoga kita dimudahkan oleh Allah untuk menundukkan pandangan sehingga hati dan agama kita selalu terjaga kesuciannya-

Agama Islam Melarang Berduaan dengan Lawan jantina

Dari Ibnu Abbas, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah seorang lelaki berduaan dengan seorang wanita kecuali jika bersama mahramnya.” (HR. Bukhari, no. 5233)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Janganlah seorang lelaki berduaan dengan seorang wanita yang tidak halal baginya kerana sesungguhnya syaitan adalah orang ketiga di antara mereka berdua kecuali apabila bersama mahramnya.” (HR. Ahmad no. 15734. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan hadits ini sahih lighairihi)

Jabat Tangan dengan Lawan jantina Termasuk yang Dilarang

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu , Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Setiap anak Adam telah ditakdirkan bahagian untuk berzina dan ini suatu yang pasti terjadi, tidak boleh tidak. Zina kedua mata adalah dengan melihat. Zina kedua telinga dengan mendengar. Zina lisan adalah dengan berbicara. Zina tangan adalah dengan meraba (menyentuh). Zina kaki adalah dengan melangkah. Zina hati adalah dengan menginginkan dan berangan-angan. Lalu kemaluanlah yang nanti akan membenarkan atau mengingkari yang demikian.” (HR. Muslim no. 6925)

Jika kita melihat pada hadits di atas, menyentuh lawan jantina -yang bukan isteri atau mahram- diistilahkan dengan berzina. Hal ini bererti menyentuh lawan jantina adalah perbuatan yang haram kerana berdasarkan kaedah ushul “apabila sesuatu dinamakan dengan sesuatu lain yang haram, maka menunjukkan bahawa perbuatan tersebut adalah haram”. (Lihat Taysir Ilmi Ushul Fiqh, Abdullah bin Yusuf Al Juda’i)

Meninjau Fenomena ‘coupling’

Setelah paparan kami di atas, jika kita meninjau fenomena ‘coupling’ saat ini pasti ada perbuatan-perbuatan yang dilarang di atas. Kita dapat melihat bahawa bentuk ‘coupling’ boleh mendekati zina. Semula diawali dengan pandangan mata terlebih dahulu. Lalu pandangan itu mengendap di hati. Kemudian timbul hasrat untuk jalan berdua. Lalu berani berdua-duan di tempat yang sepi. Setelah itu bersentuhan dengan pasangan. Lalu dilanjutkan dengan ciuman. Akhirnya, sebagai pembuktian cinta dibuktikan dengan berzina. –Naudzu billahi min dzalik-. Lalu pintu mana lagi paling lebar dan paling dekat dengan ruang perzinaan melebihi pintu ‘coupling’?!

Mungkinkah ada ‘coupling’ Islami? Sungguh, ‘coupling’ yang dilakukan saat ini bahkan yang dilabeli dengan ’’coupling’ Islami’ tidak mungkin boleh terhindar dari larangan-larangan di atas. Renungkanlah hal ini!

Mustahil Ada ‘coupling’ Islami

Salah seorang dai terkemuka pernah ditanya, ”Sebelum nikah dahulu, apa sempat ber ’coupling’?”

Dengan diplomasi, si dai menjawab,”‘coupling’ seperti apa dulu? Kami dulu juga ber’coupling’, tapi ber’coupling’ secara Islami. Wah, bagaimana caranya? Kami juga sering berjalan-jalan ke tempat rekreasi, tapi tak pernah berdua-duaan. Kami juga tiak pernah melakukan yang bukan-bukan seperti ciuman, pelukan, apalagi –wal ‘iyyadzubillah- berzina.

Fenomena berfikir seperti itu, jelasnya bukan hanya milik si dai. Bahkan ramai kalangan kaum muslimin yang masih berpandangan, bahawa ‘coupling’ itu sah-sah saja, asalkan tetap menjaga diri masing-masing. Ungkapan itu ibarat kalimat, “Mandi boleh, asal jangan basah.” Ungkapan yang hakikatnya tidak berwujud. Kerana ber’coupling’ itu sendiri, dalam makna apapun yang difahami orang-orang sekarang ini, tidaklah dibenarkan dalam Islam. Kecuali kalau sekedar melakukan nazhar (melihat calon isteri sebelum dinikahi, dengan didampingi mahramnya), itu dianggap sebagai ‘coupling’. Atau setidaknya, diistilahkan demikian. Namun itu sungguh merupakan kekacauan istilah. Istilah ‘coupling’ sudah jelas difahami sebagai hubungan lebih intim antara sepasang kekasih, yang diaplikasikan dengan jalan berdua, jalan-jalan, saling berkirim surat, ber SMS riang, dan berbagai hal lain, yang jelas-jelas dimasuki oleh banyak hal-hal haram, seperti pandangan haram, bayangan haram, dan banyak hal-hal lain yang bertentangan dengan syariat. Bila kemudian ada istilah ‘coupling’ yang Islami, sama halnya dengan memaksakan adanya istilah, meneguk minuman keras yang Islami. Mungkin, kerana minuman keras itu di teguk di dalam masjid. Atau zina yang Islami, judi yang Islami, dan sejenisnya. Kalaupun ada aktiviti tertentu yang halal, kemudian di labeli nama-nama perbuatan haram tersebut, jelas terlalu dipaksakan, dan sama sekali tidak bermanfaat.

‘Coupling’ Terbaik adalah Setelah Nikah

Islam yang sempurna telah mengatur hubungan dengan lawan jantina. Hubungan ini telah diatur dalam syariat suci iaitu pernikahan. Pernikahan yang benar dalam Islam juga bukanlah yang diawali dengan ‘coupling’, tapi dengan mengenal ciri-ciricalon pasangan tanpa melanggar syariat. Melalui pernikahan inilah akan dirasakan percintaan yang hakiki dan berbeza dengan ‘coupling’ yang cintanya hanya cinta bualan.

Daripada Ibnu Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Kami tidak pernah mengetahui penyelesaian untuk dua orang yang saling mencintai semisal pernikahan.” (HR. Ibnu Majah no. 1920. Dikatakan sahih oleh Syaikh Al Albani)

Kalau belum mampu menikah, tahanlah diri dengan berpuasa. Rasulullah shallalahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang mampu untuk menikah, maka menikahlah. Kerana itu lebih akan menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Barangsiapa yang belum mampu, maka berpuasalah kerana puasa itu bagaikan kebiri.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Ibnul Qayyim berkata, ”Hubungan intim tanpa pernikahan adalah haram dan merosak cinta, malah cinta di antara keduanya akan berakhir dengan sikap saling membenci dan bermusuhan, kerana bila keduanya telah merasakan kelazatan dan cita rasa cinta, tidak boleh tidak akan timbul keinginan lain yang belum diperolehinya.”

Cinta sejati akan ditemui di dalam pernikahan yang dilandasi oleh rasa cinta pada-Nya. Mudah-mudahan Allah memudahkan kita semua untuk menjalankan perintah-Nya serta menjauhi larangan-Nya. Allahumma inna nas’aluka ’ilman nafi’a wa rizqon thoyyiban wa ’amalan mutaqobbbalan. [Muhammad Abduh Tuasikal]

Sumber : http://lobaitampin.blogspot.com/2009/07/wujudkah-coupling-islami.html

Nisfu Syaaban


Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:


Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki." 

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1.Solat sunat nisfu sya'aban - terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini

Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya 


i) Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah

ii) Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah

iii) Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman 

3. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban) 

Sumber : http://e-malabari.net/ugama/nisfusyaaban.htm

How to be a great leader


Antara faktor yang menyebabkan kita mudah berinteraksi dengan orang lain dan orang lain mudah tertarik kepada kita ialah:


1) Jaga solat dan lakukan ibadah-ibadah khusus dan umum yang lain.


2) Sentiasa bersangka baik terhadap semua orang (walaupun kita perlu berwaspada setiap masa).


3) Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling kita.

4) Banyakkan bersedekah, samada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan.


5) Sentiasa memperbanyakkan sabar. Nabi s.a.w. pernah berpesan supaya mencari 144 sebab sebelum kita memarahi orang.


6) Sentiasa ceria apabila berjumpa dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.


7) Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang-menyayangi antara satu dengan yang lain.


8) Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan menyebabkan orang lain rasa mual terhadap kita.


9) Amalkan sunnah-sunnah harian setiap masa dan insyaAllah orang lain akan tertarik kepada kita.


10) Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan apabila mengingati mati.


11) Sentiasa syukur dan redha atas pemberian Allah swt.


12) Sentiasa memberi salam dan ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.


13) Pamerkan simpati kepada setiap individu-individu yang memerlukan simpati dan perhatian.


14) Jadilah pendengar dan kawan yang setia.


15) Sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan kelemahan atau keburukan orang lain.

16) Sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan iringi perpisahan dengan doa.

Terlebih Dahulu Baiki Diri

Untuk menarik perhatian orang lain terhadap diri kita, kita perlu terlebih dahulu menyayangi dan memperbaiki diri kita. Orang yang mengasihi dirinya tidak akan melakukan sebarang kegiatan yang boleh mensabotaj dan merosakkan dirinya. Setiap tindak-tanduknya akan dilakukan secara berhikmah dan sentiasa memikirkan perasaan orang lain. Ingatlah pesanan seorang sarjana: "Orang tidak kisah setakat mana yang anda tahu (berilmu), sehinggalah mereka tahu yang anda kisah terhadap mereka.

Sumber: mujahidmuda-fendi.blogspot.com



Mana hadiah aku ni?


Alhamdulillah...akhirnya sampai jugak umur aku 20...
dah makin tua dah aku ni...dah masuk puluhan la katakan..huhu..
walau camne pun, aku kene lebih serius dalam menempuh hidup ini...
aku berazam mahu lebih serius dalam segala aspek...
kene fikirkan masa depan yang belum menentu ni...
tapi apa yang penting sekarang ni, kene perbaiki diri dulu...sebelum pergi lebih jauh...
apa-apa pun aku nak ucapkan terima kasih sesangat kat parents aku yang telah melahirkan aku
tak lupa juga kat kekawan yang selalu support aku...
~Selamat Menyambut Hari Lahir yang ke-20 Hafiz...~
Semoga apa yang diimpikan menjadi kenyataan...insyaAllah...

Etika & Integriti...part II

Keesokannya kami bertolak la dari Bangi ke Ulu Yam...

Kami bertolak dalam pukul 11 pagi...sampai dalam pukul 1 lebih...

Ada la dalam 2 jam lebih perjalanan...nak ikutkan Ulu Yam tu kawasan sekitar Selangor je...jalan

jam sebab tu perjalan dekat jadi macam jauh je..huhu..

Masa dalam perjalanan tu terjadi satu kejadian yang melucukan...dimana kami skuad lelaki

pakat-pakat sakit perut...Kami termakan nasi mentah masa malam sebelum bertolak...

Aku start sakit dulu tapi ak control buat-buat tak de pape berlaku...

Pastu Amal dengan beraninyer cakap dia sakit perut...diikuti beberapa orang lepas

tu...Waah..ade geng rupenyer aku..huhu..

Pastu tetiba je bas berenti tepi jalan...katanya nak tunggu tuan datang dulu...Memang sakit hati

+ geram + x tahan nak melepas kita orang dibuatnya...kalu ye pun berenti la kat tempat yang

ade toilet...ni berenti tepi tasik, tempat orang tengah duk mancing...

Kita orang pun mendesak brother bas tu suruh gerak bas cari toilet jugak...Agak lama jugak

kami tunggu kat situ...last-last brother tu bawak jugak...masa sampai je kat tempat yang ade

toilet ape lagi, sume yang sakit perut terus lari macam pelari marathon cari toilet..hahaha...

tak lama beberapa tu tiba la kami ke destinasi...Laman Nur Bistari, Ulu Yam..

                                                                      

pemandangan sekitar tasik                        ni la tempat penginapan kami..kiri laki kanan                                                                                          perempuan..panas...mcm duk dlm oven                                                                                                                                                                       

 

ade sungai kat belakang toilet...                         petang-petang kami selalu mandi kat                                                                                                         sini ade gelongsor beb...                                           

petang tu kami buat sesi bertaa'ruf...berkenal-kenalan sesama ahli skuad dan fasi...

lepas tu kami dibenarkan buat aktiviti sendiri...ape lagi kami pun berendam la dalam kolam yang

ada gelongsor tu..huhu... 

                                                                                                                                                                          Fasi-fasi yang menghandlekan kursus...                   Sesi bertaa'ruf sesame ahli                                                                                                                                                                                 

Kat sini kami diberi makan 5 kali sehari...memang jadi ayam daging la duduk kat sini sebab x

banyak aktiviti yang keluar peluh..huhu...

Pada malamnya kami diarahkan untuk membina sebuah organisasi...aku dilantik sebagai biro

disiplin...Ajass dilantik jadi presiden dan Kak Long jadi n.presiden...Selepas itu kami diberi

tugasan untuk menyiapkan topeng untuk modul keesokannya...kemudian kami dipaksa

menghafal lagu polis yang baru oleh cik Niza dan cik Hisham...

  Sesi pemilihan presiden                                                         Makan time!!!                                                                                                                                                                                                         Ahli-ahli yang telah dilantik                                           Sibuk menghafal lagu...                                                                                                       

                                               

Etika & Integriti...part I



Hmm...baru2 ni ak baru je balik dr kursus etika & integriti suksis( kor sukarelawan siswa/i polis)

First2 dpt msg dr Amal suruh balik UKM 28 jun mmg rasa menyampah jer...

malas la...org tgh sedap2 bercuti tetiba jer kene balik ukm awal...

dgn rasa berat ati, ak pn pergi la jgak...

Kebetulan plak masa ak balik ukm ritu minggu pendaftaran pljr baru...

ak dgn bwk brg byk time tu rasa mcm pljr baru jer...huhu..

smpe2 jer kkm, blOm sempat ak nk msuk blok 9 tetiba jer pc2 dtg kerumun dpn pintu msuk...

ak dgn terpinga2 xtaw pape tetiba jer rasa mcm org slh...diorg ingat ak ni spy ker hape?

ak just senyum kt diorg, diorg pn bls senyum jer...xde pn nk tnye ak pape...dlm 7 minit cmtu

last2 ak bersuara...kata ak ni suksis, lps tu baru diorg lepaskn...sptutnya diorg la tnye ak...ape2 la pc2 tu...

ak dgn kepenatan g la pjbt suksis...sblm tu jmpe Ching peng, dia suruh ak bertugas jgak pg

tu...ak wt x dgr jer...dpt jer kunci bilik trOs ak msuk bilik then tidO...handset bunyi, org ketuk

pintu, ak dh x amek kesah...mmg letih sesangat time tuh...so ak pn tertidO la dlm

keletihan...bersmbg...

Back to UK-M...


Assalamualaikum sume...
lama ak x update blog, maklum la sibuk bercuti n g kursus baru2 ni...huhu..
dekat 1 bln lebih bercuti, skrg tiba mengerahkn otak utk study plak...
makin lama, makin susah subjek yg ak bakal bljr ni...
besa la...kt U ni mne de bende senang...kalu nk senang g tadika la..huhu...
pape pn ak nk ucapkn slmt dtg kpd student2 baru ke UKM...
jgn la menyesal x dpt U yg korg mntak...dh dpt cni, cni la rezeki korg...
x lupa jgak, slmt kembali kpd student2 lama...yeah..perjuangan perlu diteruskn..
walau pointer naik or turun sem lps, yg penting kte perjuangkan hingga ke
hembusan nafas terakhir...Cewah..mcm nk g berperang plak..huhu..
pape pn slmt bljr kpd sume...jgn mls2 g kls yer...hahaha...sekian...


Melepaskan Ketensionan!!!

Baru2 ni kteorg gi lepaskn tension xm kt genting...

org len x abes lg xm tp kteorg gi enjoy dulu...huhu...

sori kpd sesape yg x dpt ikut or xm mase aritu..huhu...



Ni masa kteorg nek cabel car.

best gak nek cabel car...First time nek mcm nk terjun keluar je.huhu...





Ni kt hotel First World...

semlman RM130 kalu x silap...

sebilik 4 org...tempah 3 bilik je..huhu...





Hahaha...oleh kerna nk berjimat, so kteorg terpaksa la msk sendiri...

perkakas sume di bwk oleh ydp pertama kte, bro Zul.huhu...

yg jd chefnye ak la...huhu...terpaksa msk dlm toilet psl de pengesan asap kt dlm bilik...




Ak la tukang masak...huhu...msk nasi goreng

je...nk kata sedap x la sangat...tp bdk pOmpn siap

mntk tmbh lg..huhu...dh masing2 lapar, pape pn

sedap..x gitu? huhu...



Lps je mkn kteorg g la merayau2 sekitar genting...

ni masa men snuker...sume brlgk pro...tp sbnrnya

x pandai men...tp pape pn ak juara...psl berjaya

msukkn berjaya masukkn bola

hitam.Wahahaha...







Dalam duk jln2 tu tetiba suasana kt genting jd gelap...

mne x gelap dh time tu mlm.huhu...

tetiba muncul satu lembaga yg x semena2 muncul

dpn ak pastu trus cekik ak...naseb bek ak x mati...Hahaha...

bkn mati psl tercekik ke or terkezut, tp mati psl x

thn gelak tgk gelagat rangka tu kacO org.huhu...




Ni masa nek kapal....s akit ati nek bende ni...

bkn sakit ati psl kecewa ke or mrh tp ati rasa

sakit n nyilu je nek bende ni....rasa gayat yg

melampau.huhu...







ni la game yg paling mencabar keberanian...

kali ni ak x men pn bende ni...mls nk men...

tiap2 kali nk men mesti rasa berdebar...

masa nek bende ni, ya Allah..rasa menyesal pn

ade masa smpe kt puncak...tinggi sangat...

masa jatuh kali pertama tu yg rasa mcm nk

tercabut je nyawa ni..huhu..jatuh

bebas...punggung x sentuh kerusi pn...rasa mcm terjun dari klcc je..huhu..

tp pape pn ak dh men bende ni 3 kali...cume kali ni je x nek psl ramai sangat org...



ni mase men sungai rejang...mmg best...abes kteorg basah..huhu...
Before...

after...




Pape pn mmg best la g genting dgn bebdk PERTAMA ni...
len kali kalu nk g mne2 jgn lupa ajak ak lg ekk..huhu..Sekian...

I'm Back!!!

Assalamualaikum sume...

Gomen2...lama x post blog...bkn mls tp tension psl internet kt rmh lembap mcm siput **** je...huhu...maklum la pakai dail up je...mntk kt parents nk pakai streamyx x dpt...ye la diorg mne nk guna internet sangat...kte yg balik bercuti ni je yg nk guna...nk pakai broadband x berbaloi plak psl balik U nnt de wifi...dh la kene byr...x guna rugi plak..hmm...

Hmm...dh seminggu ak duduk kt rmh..boring tOl...xde sesape pn kt rmh...akak duk kt maktab, adek plak duk asrama, parents busy dgn keje...tinggal la ak yg lonely ni sesorg kt rmh...huhu..
xtaw nk wtpe...nk pegang buku rasa mls plak...buka tv xde rancangan yg bermanfaat langsung...byk sangat hiburan smpe nek pening tgk...lyn anime OP lg best.huhu...

ptg2 plak selalunye g jogging kt denai larian...tp jogging bkn nk kuruskn bdn ke ape ke...just suke2 nk bg kuar peluh ckit...nk bg bdn ni aktif ckit...ape org kata? bdn sihat, otak cerdas? harap2 mcm tu la..huhu...

pape pn isi la masa cuti ni dgn aktiviti2 yg bermanfaat. Kalu nk keje pn cari la keje yg halal...jgn nmpk gaji lumayan tp keje xtaw halal ke haram...Sekian...

Sape yg plg comei?

Waah...Homesick sudah melanda...teringat kt adek2 sepupuku yg cute2 tuh...

x sabar nk balik...lame dh x jmpe dgn bebdk tu...dh besar ke blOm bebdk tu..hahaha...

mesti la makin membesar...mne de org makin mengecil..ape la...huhu...

pape pn kt bwh ni adek2 sepupu ak yg cute...korg pilih la yg mne satu plg cute...hehe...


Calon 1 : Aiman

Calon 2 : Asyraf

Calon 3 : Harith Luqman

Calon 4 : Daanish Luqman

Calon 5 : Hanan

Calon 6 : ???

Hai...sume adek sepupu...anak kepada mak n pak sedara...yg kte ni bile lg? huhu...

insyaAllah...kalu umurku panjang, smpai la giliran ak plak..huhu..

pape pn ak mmg miss tOl kt diorg ni...hee...

Ooo..balik kampung...wOohOo..balik kampung...


Alhamdulillah...Akhirnya...tamat la sudah final xm sem 2, thn 1...

Sem dpn jd senior plak...jmpe dgn adek2 junior..hehehe...

junior la sangat...ntah2 de yg mak bdk or bapak bdk yg jd junior ak nnt..hahaha...ye la...ramai bdk diploma kt FTSM ni...

Hmm...cadang nk balik ari ni...balik nek motor. dr UKM ke Perlis...ade la dlm 12 jam...tp x jd plak, kwn yg nk balik skali tu masuk silat utk masum nnt...pastu de kwn ajk p Genting esok...

Alang2 dh ajak..jOin je la...

Isnin minggu dpn plak de kem suksis...dr 11-16 mei...tu sbb la ak x jd balik...lepak kt kolej smpe hari last, 10 mei ni..pastu merempat la kt mne2...esoknyer baru la pegi kem suksis.huhu...x sabar nk g...

Mana satu yg lebih berat?


Wanita


-Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
-Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
-Saksinya kurang berbanding lelaki.
-Menerima pusaka kurang dari lelaki.
-Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
-Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
-Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
-Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Aku kata, "Sebab tu la Sister in Islam wujud kot."

Lelaki

-Anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.
-Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis dara ditanggung oleh bapanya.
-Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.
-Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.
-Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya, kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

Aku kata, "Jangan tanya sebab kenapalah kajian sains kata umur lelaki lebih pendek dari wanita. Tuhan tarik nyawa awal. Tanggungjawab dan dosa-dosa tak larat nak tanggunglah kot."

Kesimpulan,

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu itu adalah seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat itu dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 orang wanita; isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki; suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja; sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Subhanallah.

Aku kata lagi, "Tapi kenapa Nabi disaksikan ketika peristiwa agung Isra' Mi'raj yang orang perempuan adalah penduduk neraka yang paling ramai?" Fikir2kan.

Aku melihat lalu berfikir...


sumber: http://ahlifiqirmatematik.via.my/2009/05/susah-menjadi-lelaki-atau-perempuan.html

Isteri pertamaku...


Awak sudi jadi isteri kedua saya?? tanya Fikri tegas dan yakin.


Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.

Tak sangka awak sudah beristeri! Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya. Awak ingat saya tiada maruah? Hah!? pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Fikri liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.

Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya?? Fatimah mula sebak.

Tak. Maksud saya...

Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup! potong Fatimah dengan kasar.

Awak nampak macam alim, tapi sanggup menipu saya. Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa?? suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.

Fikri diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fatimah di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini.

Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kuning. Dalam hatinya, Fikri seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu.

Fikri muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya.

Ada hikmah, bisik hati kecil Fikri, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.

Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Fikri sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya. Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bahagi. Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan yang membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari kelak.

Keyakinan serta keaktifan Fikri berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Fikri dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan agama yang dianutinya sejak sekian lama. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, 

Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Fikri. Bagi Fatimah, Fikri seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Fikri melamarnya menjadi isteri kedua.

Fikri masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Fikri tersebut. Bagi Fatimah, Fikri tak ubah seperti lelaki lain.

Gerak kerja dakwah Fikri berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu ke hilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. Fikri semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya.

Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Fikri. sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Fikri.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Fikri dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. 

Fikri sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Isteri pertamanya sudah pasti membawa Fikri menemui Tuhannya, namun, Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak.

Fikri bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut.

Setelah merisik pemikiran Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Fikri berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Fikri mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.

Awak sudi jadi isteri kedua saya?? tanya Fikri tanpa segan silu.

Sudi, jawab Nusaibah ringkas.

Er, betul ke ni?? tergagap Fikri menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Fikri.

Kenapa saya?? tanya Fikri ingin tahu.

Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak,? jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.

Baiklah, jawab Fikri tersenyum.

Akhirnya, Fikri dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini.

Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Fikri terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Fikri semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Fikri membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya.

Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti mesin yang tiada hayat. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Fikri. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

Abang, saya nak tanya boleh?? sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

Ye sayang?? jawab Fikri sambil memandu.

Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang, luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.

Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa, Fikri menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.

Yeke? Dia datang program tu rupanya, jawab Nusaibah riang.

Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Fikri dalam gerak kerja dakwah. Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Fikri yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Fikri aktif dalam dakwah sebelum ini.

Kita dah sampai,? Fikri membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail ditangannya.

Fikri berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

Itu isteri pertama abang, Fikri menuding jari ke arah khemah tersebut.

Mana bang?? Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Fikri.

Tak nampak pun, Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

Siapa nama isteri pertama abang?? Nusaibah sangat berdebar.

Fikri tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

Perjuangan,jawab Fikri.

sumber: ILuvIslam

Kos IT tp bljr LAW ?


Hai...de xm undang2 plak ni... ape pn x study lg...xtaw nk jwb cmne nnt...

nk baca pn sume fakta...byk sangat..pening2...huhu...

amek kos IT tapi bljr undang2? pelik2...hahaha...

tp xpe...nasib bek sume objektif...abes2 sangat xtaw, tembak je...guna M16.Wahahaha...

harap soalan senang...kalu x dpt skor A yg ni rugi je...Sekian...

Gadis berniqab ? Hmm...

Assalamualaikum semua...

Alhamdulilah, internet connection dh ok...so bole la ak start merapu.hahaha...

emm...ari ni nk crite psl pe ekk?

Ha! ak baru je abes baca cerpen yg bertajuk "Gadis Berniqab"...

ape tu berniqab? kalu berpurdah tu ak taw la...rerupanya same je mksd...huhu...

Crite tu tentang seorg gadis yg bernama Humaira. Dia seorg pljr UIA yg ingin berpudah setelah berlaku beberapa peristiwa...emm..xleh nk crite la...Gomen2..(sori2)..huhu..kalu crite kt cni xbest la...shbt2 bole membaca cerpen tu kt cnihttp://lobaitampin.blogspot.com/search/label/cerpen%20gadis%20berniqab

sbnrnya cerpen tu x abes lg...ade sambungan lg...x sabar nk tunggu smbgn cerpen tu.hee...

so pape pn nantikan smbgn cerpen seterusnya...Harap shbt2 menghayati cerpen tersebut.

~Selamat Membaca~

Apabila suami anda seorg engineer software...


Si suami, seorang Software Engineer baru pulang lewat malam dari kerja,

Suami: Assalamualaikum, saya 'Logged in' nih...

Isteri: Awak ada bawa ole-ole yang saya pesan?

Suami: 'Bad command or filename'.

Isteri: Tapi saya dah pesan dari pagi tadi lagi.

Suami: 'Errorneous syntax'. 'Abort?'

Isteri: Macam mana dengan barang yang lain?

Suami: 'Variable not found'.

Isteri: Kalau macam tu bagi kad kredit awak. Biar saya beli sendiri lain kali.

Suami: 'Sharing Violation'. 'Access denied'.

Isteri: Bagaimana dengan gaji awak?

Suami: 'File in use'. 'Try later'.

Isteri: Banyak kali saya pesan barang awak asyik lupa je. Awak sibuk sangat dengan kerja awak tu. Apa yang awak ingat dalam kepala awak tu? Awak tak sayang saya ke?

Suami: 'Too many parameters'.

Isteri: Apa kedudukan saya pada awak?

Suami: 'Unknown Virus'.

Isteri: Nampaknya saya buat kesalahan besar bila kahwin dengan awak ni.

Suami: 'Data type mismatch'.

Isteri: Awak laki tak guna.

Suami: 'Default'.


Blog Widget by LinkWithin
;

About Me

My photo
Kangar, Perlis, Malaysia
Assalamualaikum... nama diberi Muhammad Hafiz Bin Hakimi. Dilahirkan pada 3 Muharram 1410 bersamaan 6 Ogos 1989 di Hospital Besar Kajang,selangor. under graduate UKM. Bachelor Of Information Technology (Multimedia)(2008-present) "History doesn't repeat itself but AWAKEN!!!"

About this blog

Bagaimana Kau Merasa Bangga
Akan Dunia Yg Sementara
Bagaimanakah Bila Semua Hilang dan Pergi
Meninggalkan Dirimu

Bagaimanakah Bila Saatnya
Waktu Terhenti Tak Kau Sadari
Masikah Ada Jalan Bagimu Untuk Kembali
Mengulangkan Masa Lalu

Dunia Dipenuhi Dengan Hiasan
Semua dan Segala Yg Ada Akan
Kembali Padanya

Bila Waktu Tlah Memenggil
Teman Sejati Hanyalah Amal
Bila Waktu Telah Terhenti
Teman Sejati Tingallah Sepi